Cecilia Brynskov

19. okt. 2018

Tosprogethed ved autisme – en udfordring, som kan blive en styrke


Cecilia Brynskov, ph.d.

Autismeklinikken, ekstern lektor ved København Universitet og Aarhus Universitet

 

Oplæg:

Der findes masser af tosprogede børn med autisme i Danmark, men emnet er underbelyst. Der findes både børn, som har lært to sprog fra begyndelsen, dansk og et andet sprog, og børn, der senere, enten i skolen eller af sig selv, lærer et andet sprog end dansk, fx engelsk. En særlig variant af sidstnævnte gruppe er det stigende antal børn med autisme, der bliver bedre til engelsk end til dansk. Uanset typen kan tosprogethed være en udfordring, men kan også blive til en styrke.

Der kan opstå mange spørgsmål, når et barn er (ved at blive) tosproget. Skal man nøjes med at styrke det ene sprog eller satse på begge sprog på samme tid? Skal barnet have lov til at dyrke det engelske, når det måske sker på bekostning af det danske? Der er ingen nemme svar på disse spørgsmål, men i workshoppen vil der blive præsenteret viden om emnet og givet ideer og gode råd.

Workshoppen henvender sig både til fagfolk og forældre.