'Low Arousal-tilgangen i undervisningsmiljøer: LASER-metoden'

27. apr. 2020

Low Arousal-tilgangen i undervisningsmiljøer: LASER-metoden

Gareth D. Morewood, Educational Advisor, Studio III

LASER projektet er en helhedsorienteret metode til at skabe rolige og konstruktive miljøer med fokus på samarbejde og positivitet.Nøglemål for projektet

  • at stressminimere
  • at reducere restriktive rutiner – med henblik på at fjerne dem helt
  • at forbygge problematisk opførsel
  • at skabe et værdisæt og en kultur, som indeholder low arousal metoder
  • at udvikle en inkluderende pædagogik og kultur via undervisning, støtte og reflekterende praksis

Gareth Morewood taler om ”The Saturation Model”, der går ud på at støtte autistiske skoleelever/unge i almene skoler. Modellen følges op af metoder om følelsesmæssig regulering og low arousal, der er udviklet af Studio III (McDonnell & Deveau 2018).

Gareth kommer ind på autistiske elevers behov, klasseværelse-pædagogik og heldagsskole. Oplægget giver en evidensbaseret løsning på unge autisters udfordringer i form af en klar strategi, som har vist at have en betydelig indflydelse på indlæring, engagement og reduktion af problematisk adfærd.

Gennem de sidste 25 år har Gareth arbejdet med at skabe gode forhold på et antal skoler i UK, Irland, Dubai, Portugal og Chile gennem support, forskning, undervisning og konsulentbistand. Det er en indsats han fortsætter med, som en del af hans brede interesse for lighed og muligheder for alle.